donderdag 24 juli 2014

Kippies!

Voor de vakantie zijn we al druk aan het schuren en verven geweest om het oude kippenhok van mijn schoonvader op te knappen. Voordat we weggingen was het hok zo goed als klaar, alleen nog een luikje voor het nacht hok zodat we de kippen kunnen opsluiten. Deze heeft vriendlief afgelopen week gemaakt, in de verf en netjes met katrollen zodat we het luikje van buiten af dicht kunnen doen.
We zijn al vanaf januari ergens bezig met oriĆ«nteren naar welk ras we willen, een kippen encyclopedie werd aangeschaft en we zijn naar de pluimveeshow in zuidlaren geweest. Een niet te grote, rustige kip, die toch met enige regelmaat een eitje legt. Uiteindelijk, na veel afstrepen, kozen we voor de barnevelder kriel. Was best lastig kiezen, er stonden namelijk zo'n 6 kippenrassen op het lijstje die we leuk vinden. 

Gister op marktplaats rond gekeken en daar stonden ze, 2 dubbel gezoomde hennen van maart dit jaar en een blauw zilver gezoomde haan van januari dit jaar. Gebeld en we konden gelijk komen kijken, eenmaal daar zagen we dat de kippen al heel erg tam zijn. Zonder problemen werd de haan opgepakt en bleef rustig zitten op de hand. We hebben ze meegenomen en op dit moment nemen ze een lekkere zandbad in de tuin! Jup, ze lopen al los, super makkelijk is dit stel :D 

De haan heet Herman, de hen met de grootste kam Trudie en de andere heet Hennie, hihi. Ik vind ze nu al geweldig!!

6 opmerkingen:

  1. Wat gezellig, dat getok!!
    Nu moet je misschien nog wel een 'kippendoekje' maken om de eieren 's morgens te rapen!!!
    Stiekem wil ik dat eigenlijk ook!! Maar helaas.... ik ben de enige echte fan in dit huis...., niet van de eieren, maar wel van de kippen... ;-)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat je de enige fan bent thuis! Ik geloof dat ik nu al verliefd ben op onze kippies, ze zijn zo super makkelijk en gisteravond aten ze al voer uit mijn hand <3

      Verwijderen
  2. gezellig die kippies. Hopen dat ze lekkere eitjes voor je leggen. En dan dat haantje erbij, straks heb je kuikentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten nog even wachten tot ze gaan leggen, zover zijn de dames nog niet. Als er volgend jaar een kip broeds is gaan we er zeker eieren onder leggen!

      Verwijderen
  3. Oh wat gezellig zeg! Lijkt mij super om kippetjes in de achtertuin te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen