zaterdag 7 juli 2012

Tuintje!

Afgelopen voorjaar van mijn Pake zaden van de Papaver gekregen! Deze gezaaid en ze kwamen vrijwel allemaal op, net onkruid dat spul. Ik heb geen idee wat voor soortje het is maar ze bloeien, blijkbaar, het eerste jaar al. De eerste knop begint net een beetje open te komen, ben erg benieuwd!

Onderste foto is Thalictrum, Nederlandse naam is Ruit. Ik werd verliefd op deze plant in de tuinen van Mien Ruys. Zo mooi, lief en zelfs een beetje romantisch. Ze zijn lastig te krijgen, wij hebben ze in het tuincentrum nog nooit gehad sinds ik er werk. Ik liep er tegen aan in een ander tuincentrum in de buurt, je begrijpt het al. Gelijk drie planten mee genomen natuurlijk.

Ze worden alleen een beetje verdrukt door de herfstasters die er achter staan, die woekeren zo gigantisch. Oef! Komend najaar de groep maar eens halveren, dan krijgt het Ruit wat meer ruimte en hopelijk worden het mooie dikke pollen!

4 opmerkingen:

  1. Wow.Ruit ziet er erg mooi romantisch uit. Als ik over 2 weken in nederland ben ga ik gelijk op zoek. Kan ik die eventueel ook gewoon in potten zetten, een tuin heb ik niet maar well een grote binnenhof die we nu aan het opknappen zijn.
    Groetjes uit duitsland
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van vaste planten in potten, vroeg of laat gaat dat waarschijnlijk mis. Keer vergeten met water geven, te kort aan voeding of ze groeien de pot uit en gaan dan dood.
      Je kan het natuurlijk wel proberen! Hou er rekening mee dat ze vrij hoog worden, de mijne zit op 1,5 meter. Er zijn wel kleinere varianten te krijgen, lastig. Niet in de volle zon en niet uit laten drogen, ze lussen wel een slokje.

      Hoop niet dat ik je nu afschrik, ben liever eerlijk dan dat je ze haalt en het dan mis gaat.

      Wel verstandig om de latijnse naam te noemen ;) Persoonlijk ken ik deze plant ook net een jaar en zoals ik al noemde zijn ze niet heel bekend.

      Succes! Ben benieuwd wat je doet..

      Liefs

      Verwijderen
    2. we hebben een heel oud huis. de binneplaats is vrij groot en ik wil graag wat grotere planten.
      Bedankt voor de tip met de lateinse naam.
      Ik ga er zeker achter aan.
      Bedankt
      Miriam

      Verwijderen
    3. Had je al aan stokrozen gedacht? Dat is echt een 'ouderwetse' plant maar daarom niet minder leuk en mooi! Je hebt ze in enkel en dubbel bloemig, de kleuren variƫren van wit tot bijna zwart.
      Het zijn 2 jarige planten, eerste jaar maken ze een 'rozet' en het 2de jaar gaan ze bloeien.

      Liefs

      Verwijderen